Tilbud Billig

Student, Web Developer, and Software Engineer in Roskilde, Danmark

Visit my website

Med henblik på at udvide havnebassinet, der ikke var svarende til den tiltagende skibsfart, købte havnekassen i 1857 Rørbæk Eng og et tilliggende areal på godt 2.ooo m2. Herved blev det muligt at forlænge havnepladsen med 40 meter, hvorefter der var plads til 10-12 fartøjer a 10-25 læster. Den ekstra havneplads blev anvendt til et nyt, større slæbested, udvidelse af pladsen til skibsbyggeri, mere oplagsplads til byens købmænd og til en ny plads til ladning af tømmer, hvor skibene kunne ligge tværskibs. Toldvæsenet, som allerede i 1847 havde opført et pakhus på havnen, byggede desuden i 1858 en ny toldbod. I begyndelsen af 1860´erne forpagtedes skibsbroen ved Oreby for en tyveårig periode. Baggrunden var ønsket om at få en separat takst for skibe, der anløb Oreby og Sakskøbing. Hidtil havde alle, som kun anløb Oreby, været med til at finansiere opmudringen af Sakskøbing Å. Kommissionen kunne godt se det urimelige heri, men den kunne intet gøre, så længe Guldborgland ejede Oreby skibsbro, fordi baroniet ikke var forpligtet på opmudringen. Med forpagtningen ville det på sigt blive billigere og mere tiltrækkende at besejle Sakskøbing tolddistrikt. Åen var til stadighed et problem. Sakskøbing kunne kun anløbes af mindre skibe. Åen satte desuden grænser for udvidelserne. I løbet af 180o-tallet var forholdene dog blevet forbedret meget. De udgiftskrævende forbedringer havde ikke været uden lokal beklagelse, når regningen i form af et højt afgiftsniveau skulle betales. Derfor undlod kommissionen også vidt muligt at stifte gæld.